Bättre spel med ny metod

webbstandard-seSvensk spelindustri har sedan 2010 gått riktigt bra och spelutvecklare fullständigt sprutar ut spel av olika slag som resulterar i succé efter succé. Intresset kring att utveckla spel ör stort och man forskar hela tiden på nya sätt att göra spelen bättre. Nu håller man på att jobba på utvecklande av en ny forskningsmetod som möjliggör att utvecklande av spel kan bli ännu bättre.

I tidigare inlägg har vi skrivit o att spela kortspel med sina vänner och familjen, vilket är en gammal typ av socialisering och fritidssyssla. Idag är det dock vanligare att många spelar datorspel, ensamma eller med andra virtuellt över nätet. Datorspelandet överlag ökar, och intresset kring att spela nya revolutionerande spel och utvecklandet av detta är stort. Utbildningar för framtida spelutvecklande och spelbranschens företag ändrar ständigt sina metoder för att hela tiden kunna erbjuda bättre lösningar på spel till potentiella kunder.

Bra spelupplevelse är nyckeln

Vad är det som skapar en bra spelupplevelse och vad skapar starka upplevelser när man spelar, som i sin tur gör att man tycker om spelet? Det håller några amerikanska forskare på att försöka ta reda på och de har utvecklat en ny metod som de hoppas ska kunna svara på detta. I en bransch när det ständigt kämpas om spelarnas uppmärksamhet och därmed pengar som de lägger på spel, kan det vara svårt att veta vad som är nyckeln till bra spel. Många av det spel som går bäst på marknaden är ganska olika, vilket gör det svårt att sätta fingret på vad som verkligen gör att det blir bra. Få är helt enkelt överens om vad som ger den bästa spelupplevelsen. Endel hävdar att bra grafik och ljud är det som ligger bakom, menar andra tycker att det mest väsentliga är instinktiva regler och en bra berättelse i spelet.

Ny metod för att mäta vad som utgör ett bra spel

Tidigare har man fokuserat på att spelare ska fylla i enkäter för att ta reda på vad de tycker och känner, vilket inte alltid varit fördelaktigt och ger ganska entydiga och enkla svar. Amerikanska forskare kallar den nya metoden, eller instrumentet, för GUESS, vilket står för Game User Experience Satisfaction Scale. Det innovativa med det nya sättet att mäta på, är att instrumentet värderar spelupplevelsen oavsett vilken genre spelet har, vilket inte gjorts tidigare, skriver Sveriges Radio i en artikel.